2010. június 5., szombat

Pincsuk Művészeti Központ - PinchukArtCentre

A Pinchuk Art Centre Viktor Pincsuk, ukrán oligarcha kortárs művészeti galériája Kijev szívében, a Krescsatyik végében, a Besszarabszkij piac mellett található. Pincsuk úr a 3dik "leg" az ukrán 50 leggazdagabb listán (Ahmetov és Kolomojszkij után -- az ukrán oligarchákról majd egyszer külön post), 2009 végére vagyona $ 2,2mrd-ra csökkent az előző évi 8,8-ról - persze ez a helyzet most a válságból való kilábalással nyilván javulni fog. Pincsuk úr végzettségét tekintve kohóipari mérnök, a csőgyártás új gyártási technológiái témában megvédett munkájával kandidátusi fokozatot is szerzett még a '80-as évek végén. Szerencsésen találkozott a tehetség, megszerzett tudás, jó üzleti érzék és a kiváló kapcsolatrendszer: családi, rokoni, baráti, politikai és kitűnő partneri viszonyok segítették pályáján. Jó időben, jó helyen - 1998-tól 2006-ig parlamenti képviselőként aktívan politizált, előremenetelben ez ugye általában bejön. Sikeres üzletemberként gazdasági érdekeltségei vannak az acéliparban, acélcsőgyártás, kevéske kohászat, gépgyártásban, ill. jelentős befektetései vannak a médiában, több nagyobb tv-csatorna, gazdasági napi és hetilap tartozik hozzá.

Pincsuk úr azonban nemcsak az egyik legsikeresebb és leggazdagabb üzletember Ukrajnában, hanem egyben a legnagyobb adakozó is köz-és művészeti célokra. A Pincsuk Alapítványon keresztül (Pinchuk Foundation) támogatja az AIDS elleni küzdelmet, a Remény Bölcsőjét (ukrán Bölcső alapítvány), egyik alapítója a Kyiv School of Economics felsőoktatási intézménynek, a Yalta European Strategy kezdeményezője, a Davos-i Filantropikus Kerekasztal szervezője, támogatja Spielberg holokauszt-dokumentáló projektjét, 2 szabad koncertet szervezett Kijevben Elton John, Paul McCartney (utóbbiról itt írtam) részvételével és a kortárs művészet legnagyobb támogatója (hatalmas gyűjteménye van) alapítványai, díjai és a PinchukArtCentre (PAC) segítségével.

A PAC-be múlt szerdán látogattunk el, új kiállítás nyílt Sexuality and transcendence témában. A Központ bejárata szerényen, vagy inkább beszorítva ékelődik drága márkák földszinti, utcai showroomja, üzletei közé, a detektoros kapun áthaladva, az épület emeleti szintjein nagyon tágas és világos kiállító termekben gondolkodhat el a látogató a felvonultatott művészeti alkotásokon. Kétségkívül érdekes, meglepő, vannak egyenes sokkoló, aztán a felnőtt kategóriába tartozó részek -- ezek között bóklászva valóban átléphetünk az élet, ill. a szexualitás mindennapi értelmezésének határain. Jó-e ez? Gondolom igen, arra bizonyosan, hogy lássuk mennyire másképp gondolkozunk, milyen sokféleképp fejezzük ki magunkat. 19 kortárs művész, v. művészcsoport állított ki a világ különböző pontjairól.

Készítettem néhány - kevésbé minőségi - fotót (nem igazán engedtek fényképezni), Koons szobráról (The Blue Diamond, előtérben az ön-portré), valamint néhányat lőttem az tematikus játéknak szentelt kiállítóteremben -- ápolónő(k). Lent pedig megy egy teaser, amit a youtube-on találtam -- illusztrálásként.

A kiállítás nem ér véget a galériában, hanem hatalmas vásznakon folytatódik magán a Besszarabszkij rinok falain - ez valóban szürrealisztikus, enyhe halszaggal vegyített piaci kirakodóasztalok fölött, zöldségeskofák friss portékái mellett, 2 kóstolás között körbejárva lehet az óriásvásznakat megtekinteni -- csak úgy.



Nincsenek megjegyzések: