2010. január 4., hétfő

A varényiki dícsérete -- Kis ukrán konyha 3.

Az ukrán varényiki nálam abszolút győztes a töltött derelyék mezőnyében, kivéve a spenótos tortellinit, a szibériai pelmenyit, és a kínai húsos batyut - :). A varényiki szoros rokonságban áll az olasz raviolival, tortellinivel, az orosz pelmenyivel, a kínai jiaozival, az üzbég mantival és még számos nemzet töltött derelyéjével, amiket nem ismerek, vagy nem ettem még. Ezek között a különbség általában a töltelék fajtájában, a derelye külső megjelenésében (kicsi, kerek, összekapcsolt, batyu, stb.), és a főzés milyenségében van (forró víz, gőz, sütés, stb.).
A varényikihez is szokott módon készítik a tésztát - liszt, tojás, víz, só -, ill. errefelé víz helyett kefírt, tejet, vagy aludttejet adnak a liszthez - kinyújtják, apró, kör alakú formákat vágnak, ezekre halmozzák a tölteléket, majd félkör alakban összezárják, szélét cakkos-mintásra szorosan összenyomkodják és sós vízben kifőzik. Rengeteg fajtája létezik, lehet sós, vagy édes, felszolgálhatják elő- vagy főételként és desszertnek. A legtöbb varényiki fajtát a Kijev-Ogyessza autópálya mellett kb. félúton álló kis étteremben láttam eddig - 90 fajta varényikit kínáltak.

A húsos varényikihez a töltelékhez olajon hagymával párolják meg a darált húst, fűszerekkel ízesítik, legtipikusabb ebből a disznó-és marhahús keverékéből készül. Én a húsos varényikik közül legjobban a csirke, vagy bárányhúsost szeretem. Nagy kedvenc nálunk a krumplis varényiki, vagy még jobb a gombás-krumplis -- ez utóbbinál a töltelék fűszeres, aprított, párolt gombás krumplipüré. Sós kategóriában Ukrajnában népszerű még a káposztás, savanyú-káposztás, gombás-káposztás, babos, sima gombás, májas, halas, kapros túrós derelye. Az édes varényikik kategóriában Ukrajna nemzeti eledele a meggyes varényiki, nálunk nagy kedvenc még az édes túrós (lehet mazsolás). "Futottak" még a fahéjas-almás, epres, áfonyás, ribizlis, vegyes bogyós-gyümölcsös, barackos, szilvás, lekváros, mákos, mákos-meggyes.

A varényikihez szósz jár, a kifőzött, forró varényikire vajat tesznek, a sós varényikihez sült hagyma, kisütött szalonnapörcök, tejföl illik, az édesekhez tejföl, méz, vagy bogyósokból készült öntet dukál. Mi a Krescsatyikon voltunk a Varenyicsnájában, a képen bárányhúsos, krumplis, meggyes és túrós varényiki -- mind frissen készült és nagyon finom volt. Kijevben varényikire specializálódott étterem a Varenyicsnaja #1 (az Eszplanadnajan) -- ők 22 féle varényikit kínálnak. Valamennyi étterem, önkiszolgáló, ukrán-típusú-gyorsétkezde árul varényikit, legjobb persze a friss, házi, a közértekben többféle szerezhető be fagyasztott formában, ezek is finomak.

7 megjegyzés:

Csilla írta...

Hát, én még életemben nem hallottam erről a kajáról, de olyan sok ötletet adtál, hogy ki fogom próbálni a sósat is.

Én is derelyét csináltam szilveszterkor, de én a krumplis tésztájut és édeset.

Euthymia írta...

Szia,mondjuk ezzel a névvel még én sem találkoztam, de ugye az olasz tortellinit,raviolit nagyon szertjük.És bár én sem vagyok oda a spenótért, egészen fincsi jó sok sajttal :) mmmmh :)
De én azt hiszem egy kupac üressel is jól ellennék, ha van hozzú hagyma, pörc és tejföl :) :)

Observer írta...

Lehetséges, h vareniki néven hallottatok róla? Itt küldök még 2 linket a varenikiről:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vareniki
és
http://www.ukrajinci.hu/arhiv/hromada_63_hu/simja_hu/varenek.htm

Euthymia írta...

köszi a linkeket, de biztos, hogy ilyen néven nem hallottam róla, mert csengésre a leánykori nevemmel egészen megegyező és így rémlene :) :) Itt olvastam, hallottam először róla, de azt hiszem, ez nagyon jó kis étek :) :) bármi is legyen a neve!!

Manka írta...

Már lassan lefeküdnöm kellene, de most megéheztem :) Utánajárok majd, vajon lehet-e ilyesmit kapni errefelé is.

gaga írta...

Ez tényleg fantasztikusan hangzik. Könnyű előállítani, vagy pepecselős?
Mi lenne, ha legközelebb, amikor Pesten leszel, csinálnánk néhányunknak egy varényiki-party-t?

Observer írta...

Nem nehéz, csak pepecselős -- lehet róla szó!