2009. április 12., vasárnap

kívánj egyet! - 2.


E „határozott” tekintetű úr a szobra a Krescsatyik és Proreznaja sarkán lévő kis téren áll – ő nem más, mint Panyikovszkij az „Aranyborjú”-ból. Aki nem olvasta, vagy régen olvasta – megteheti itt, garantált élmény.
Részlet Ilf-Petrov könyvéből:
“- Menjen Kijevbe, és kérdezze meg, mit csinált ott Panyikovszkij a forradalom előtt… És ott majd megmondják magának, hogy Panyikovszkij a forradalom előtt vak volt. …én gazdag ember voltam. Családom volt, és az asztalomon nikkelezett szamovár. És mi tartott el engem? Egy kék szemüveg és egy bot.
- Ennek a szemüvegnek a segítségével éldegéltem hosszú éveken át... A szemüveggel és a bottal mentem a Krescsatyikon, és megkértem egy-egy jobb külsejű urat; segítse át az utcán a szegény vakot. Az úr karon fogott és átvezetett. Az utca túlsó felén már nem volt többé órája, ha egyáltalán volt azelőtt, vagy nem volt meg a tárcája. Némelyek ugyanis tárcát is hordanak magukkal.
- És miért hagyta abba ezt az üzletet?...
- A forradalom az oka... Azelőtt a Krescsatyik és a Proreznaja utca sarkán álló rendőrnek havi öt rubelt adtam, és szabadon folytathattam a mesterségem. Sőt a rendőr még arra is ügyelt, hogy senki se bántson. Jó ember volt… Nemrég találkoztam vele. Most zenekritikus. De ma? Lehet bármit is elkezdeni a rendőrséggel? Ennél gonoszabb népséget még sohase láttam; valami eszmeiség lengi be őket, mind afféle „kultúrahordozók”. Így hát…öreg napjaimra szélhámos lett belőlem.”



Ha pénzügyekben szeretnénk szerencsét – jó helyen járunk: egy érmével meg kell simítani a szobrot, megsúgni, hogy mekkora összegre van szükségünk a boldogsághoz és talpa alá, vagy a háta mögött lévő dobozkába némi aprót hagyni. Nem tudom, segít-e – mindenesetre szerintem bal cipőtalpára karcolt fityisz, nem egészen egyértelmű üzenet?



Pantaleon macska szobra pár éve jelent meg az Aranykapu mögött. A történet szerint Pantyusa cica az egyik közelben lévő étteremben élt, egerekre vadászott, szórakoztatta a háziakat és a vendégeket: közkedvelt volt a környéken – tűzvészben, vagy az utcán, autó alatt pusztult el. Ha egyszerre fogjuk meg füleit és farkát és eközben erősen gondolunk kívánságunkra – az beteljesül.



A Szt.Mihály templom területén a kijevi siklóhoz vezető út mellett lévő forrást is csodatévő helynek tartják, a kútba pénzt dobálnak, ill. a csempék közötti hasadékokba pénzt dugnak, hogy a kívánság teljesüljön.




Ez az oroszlán – nyáron szökőkút – a Szt.Mihály templommal szembeni kis játszóteret díszíti. Férfierő növelő hírében áll, korosabb urak szokták látogatni, ill. kívánságunk teljesül, ha az oroszlán hátára ülve a fülébe suttogjuk – abszolút népszerű fotós hely.
(folyt.köv.)


1 megjegyzés:

Snowqueen írta...

Szép képek!Hétfőn az urammal Székesfehérvár óvárosában sétáltunk,ott is volt egy szobor.Rögtön eszembe jutott ez a bejegyzés,s én is megsimogattam a szobornak a legfényesebb részét-egy anyóka orrát:-)