2009. április 30., csütörtök

autóval Kijevből a Krímbe


Utolsó pillanatban pattant ki a gondolat, hogy a 4 napos ünnepen menjünk le a Krímbe kicsit körülnézni. Repülő-vagy, vonatjegy már nem volt, így április 30-án indultunk autóval az ogyesszai sztrádán le 250 km-t, majd elfordultunk Nyikolajev felé, újabb 250 km, közben elhaladtunk a Juzsnoukrajinszki atomerőmű mellett, néhány falun át, ahol indigó-vagy kékszínűek a házak, lévén ez és a fehér mész a legolcsóbb festékek Ukrajnában. Aztán 60 km, Herszon után átkeltünk a több ágra szakadt Dnyeper folyón, még 160 km után elértük Armjanszkot, a Krím félsziget első városát, onnan 200 km-t lenyomtunk Jevpatoriába. ¼ 2-kor indultunk és ½ 10-re lent voltunk. Visszafelé kicsit tovább tartott az út, reggel 7-től du. 5-ig. Hazaértünk, még a biztos talajon is 1 órán át hullámzott a világ és a fejünk zsong a látottaktól.



Az úton néhány dologra ügyelni kell: (i) a korábban említett ukrán autópálya sajátosság, hogy lehet balra kanyarodni, u-turn, vagy irányváltás céljából és piros-fehérre festett zebra jelenhet meg az úton, (ii) a sebességkorlátozás határa 90 km/h, azért, mert csak, de általában 110-ig tolerálnak, (iii) ott, ahol balra lehet kanyarodni, a sebességkorlátozás 60 km/h, (iv) gyakran és több helyen mérnek, rendőrök fizikálisan, vagy automaták, (v) a többség nem kapcsolja fel lámpáját, akkor sem, ha esik az eső és ha köd van, (vi) előzéskor nem biztos, hogy belenéznek a tükörbe, az indexet nem ismerik, (vii) a gyalogosok általában menetirányban haladnak. Az útirányok kitáblázásáról annyit, hogy csak ici-picit rosszabbak a közép-európai átlagnál, általában 2nyelvűek, ukrán és latin-betűs átírt, a GPS nem mindig megbízható. Az út mentén megjelenő ukrán nyelvű sárga táblák 2 dologról tájékoztatnak, egyrészt megköszönik, hogy nem szemeteltél, ezt azért nem sikerül maradéktalanul betartani, mert baromi kevés szemétgyűjtő van kihelyezve, ami pedig van, az színültig tele és mellé is lerakják. Másrészt sárga táblákon hívják fel a figyelmedet, hogy balesetveszélyes területen haladsz, és megadják a fő baleseti okot, általában sebességtúllépés, forgalmi szabályok be nem tartása, szabálytalan előzés. Nagy infrastruktúrákra ne számítsunk, benzinkútak és éttermek, bodega-sorok.



Bár a Krímben a lakosok többsége orosz, és ukránul errefelé csak a nyugat-ukrajnai turisták beszélnek, a településneveket pár kivétellel lefordították ukránra… no comment. A Krími Köztársaság autonóm terület, határátkelővel ellátott – ugyan senki nem ellenőriz semmit, az út összeszűkül, ellenőrző bódék üresen állnak. A 4,5 nap alatt 2,400 km-t autóztunk, 6 településen jártunk: Jevpatoria, Bahcsiszeráj, Jalta, Alupka, Masszandra, Szudák, elhajtottunk a Krími kanyon mellett, érintettük az Aj-Petri csúcsot, kicsit beautóztuk a Krími hegységet – páratlan természeti látnivalók, megspékelve rengeteg nevezetességgel, amikről majd ezután írok.

1 megjegyzés:

Manka írta...

Hű, hát ez nem semmi út volt! Várom a további beszámolókat -eddig nagyon érdekes! Tetszenek ezek a kis egyenkék házak.