2008. április 20., vasárnap

a Fomin Botanikus Kert

Ukrajnában 24, Kijevben 2 botanikus kert is van, az egyik, a Kijevi Egyetem Fominról elnevezett botanikus kertje, a város szívében, az egyetem mögött helyezkedik el. A bejáratnál a kijevi metró Egyetem megállójának üvegezett főépülete néz a kertre, a kertben pedig hatalmas pálmaház áll gyűjteményével. A botanikus kertet 1839-ben alapították, a ternopol megyei Kremenyec régi botanikus kertjének gyűjteménye szolgáltatta az alapot és 1935 óta viseli volt vezetője, Fomin Alexander akadémikus nevét. A II.VH-ban elesett egyetemisták emlékére a parkban kisebb szobrot állítottak.A kertben 8,000 különféle növény, 4500 fedett helyen, 3,500 pedig nyílt színű ültetetésben, ebből 143 az Ukrán Vörös Könyvben jegyzett, Ukrajnában védett növény található. Különösen gazdag a növénygyűjtemény a rododendronok, páfrányfélék, gyöngyvesszők és magnóliák fajtáiból. A park több részre osztódik, van a közönségtől elzárt, tudományos célokat szolgáló rész, a közönség felé nyitott részben a dombos parkban utak, padok, játszóterek, kis, kiépített kilátók állnak rendelkezésre.
A legjobb, ha az ember visz magával állateledelt, mert a galambok, madárkák és mókusok hozzászoktak, hogy a látogatók etetik őket. Most a magnóliafák virágoznak, a fehérek már teljes szépségükben, illatosan pompáznak, a rózsaszínűek épp kinyílás előtti időszakukat élik. (A képeket én készítettem a telefonommal, ha ráklikkeltek, az első képen a faágon szaladó kis-vörös-mókus is jól látható.)

Nincsenek megjegyzések: